Free Image Hosting at www.ImageShack.us

- - - ID : Naar een identitaire stroming in Nederland ! - - -

dinsdag, november 21, 2006

Wat U niet heeft gehoord over arbeids (im-)migratie ! op Novopress Nederland, 21 november 2006.

In deze verkiezingsperiode is het thema ‘immigratie’ een groot taboe geweest voor de grote partijen en de media. Verdonk spreekt slechts over de ‘gelukszoekers’ die tegengehouden zullen worden, maar verder wordt ons alle belangrijke informatie onthouden.

Waarom ? Eén van de meest belangrijke adviesorganen van de overheid, Instituut Clingendael, heeft dit jaar uitgebreide en belangrijke adviesinformatie omtrent immigratie aan haar voorgelegd. Heeft u daar iets van meegekregen ?

Wij zullen hier voor U een aantal van de belangrijkste opmerkingen en adviezen van het Instituut Clingendael aan de overheid (CDA èn VVD) op een rij zetten:

Het Instituut Clingendael is er van overtuigd dat er meer nadelen dan voordelen aan arbeidsmigratie kleven en beseft dat dit terecht kan worden gezien als een ’schrikbeeld’. Internationale migratie kan, in economische termen geformuleerd, negatieve externe effecten oproepen.

‘Werkgevers zullen mogelijk Nederlandse arbeidskrachten gaan ontslaan om vanaf 1 januari 2007 Poolse arbeidskrachten aan te trekken’. Polen kunnen nl. mogelijk onder het Nederlandse CAO-loon gaan werken en zich niets aantrekken van onze wettelijke regels met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden. Op termijn zal dit de basis onder onze arbeidsverhoudingen ondergraven.

Polen die hier als zelfstandig ondernemer komen werken hoeven zich überhaupt niet aan CAO’s te houden. Dit zal waarschijnlijk ook met ’schijnzelfstandigen’ het geval kunnen gaan zijn.

Polen en/of buitenlandse werknemers die door een bedrijf in hun moederland worden gedetacheerd of uitgezonden, zullen daardoor onder de (slechtere) arbeidsvoorwaarden van hun eigen land vallen, om zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten te kunnen zijn.

Een verder negatief gevolg van de komst van grote golven arbeidsmigranten zal zijn dat ze de lonen aan de onderkant van de arbeidsmarkt onder druk zullen gaan zetten. Zelfs arbeidsmigranten zich keurig aan de Nederlandse arbeidsvoorwaarden zullen gaan houden, zal een groter aanbod van arbeidskrachten aan de onderkant van de arbeidsmarkt een neerwaartse druk op de lonen uitoefenen.

De arbeidsimmigranten zullen op termijn eerder een belasting voor dan een bijdrage aan de Nederlandse economie gaan vormen. Bijzonder hierin is dat dit bezwaar al jaren sterk is aangezet in studies van het Centraal Planbureau. Zich hierbij baserend op diverse onderzoeken en studies in ervaringen met eerder arbeidsimmigranten - gastarbeiders uit Turkije en Marokko - heeft het CPB berekend dat laag opgeleide arbeidsimmigranten over hun verdere leven - vanaf het moment dat zij zich in Nederland vestigen - per saldo een groter beroep doen op de voorzieningen van de verzorgingsstaat dan dat zij er financieel aan bijdragen !

Nederland wordt er dus, volgens zowel het Instituut Clingendael als het CPB, op langere termijn in economisch opzicht dus niet beter maar juist slechter van wanneer het (laag opgeleide) arbeidsimmigranten toelaat.

Clingendael adviseert om slechts tijdelijke arbeidsvergunningen aan buitenlanders te verstrekken of de toegang tot de verzorgingsstaat voorwaardelijk te maken van de financiële bijdrage die men eraan levert, om het risico van een groot beslag op de collectieve voorzieningen te beperken.

Een van de meest zwaarwegende negatieve effecten van arbeidsimmigratie, volgens Instituut Clingendael, en die op langere termijn het meest desastreuze zal zijn, wordt zelden of nooit genoemd door de politiek of media. ‘Door de grenzen open te stellen voor (vooral laag opgeleide) buitenlandse arbeidskrachten zal een wenselijke herstructurering van de Nederlandse economie uitblijven.’

Afsluitend somt Clingendael voor ‘onze’ overheid nog eens een aantal punten op, die wel eens de revue gepasseerd zijn, maar waar de overheid niets of te weinig mee gedaan heeft.

Arbeidsmigratie is niet louter een sociaal-economisch verschijnsel, maar gaat onherroepelijk samen met een grotere culturele variëteit van de bevolking en zal grote spanningen in de samenleving oproepen.

Op langere termijn is het hoogst twijfelachtig of Nederland er baat bij zou hebben een immigratieland te worden. De processen van vergrijzing en krimpende potentiële beroepsbevolking kunnen niet beperkt of tegengehouden worden door extra immigratie. Om de potentiële beroepsbevolking en de zogenaamde grijze druk op peil te houden zouden we meer dan acht (8) miljoen immigranten nodig moeten hebben ! Acht miljoen immigranten die op den duur ook ouder dan 65 worden.

Clingendael stelt dan ook dat het ‘een illusie is dat het probleem van de vergrijzing kan worden ondervangen door immigratie.’

Het moge duidelijk zijn dat U in deze verkiezingsstrijd veel is onthouden en ons nog veel aan ellende te wachten staat. Denk daar nog even aan als U morgen Uw stem uitbrengt !

Bron: Novopress Nederland